In 1937 studeert mijn vader Louis Hay Liang Kan af als Meester in de Rechten en begint zijn werkzaamheden als “Volontair” bij de Opium en Zoutregie. Volgens de stamkaart start hij in 1937 als candidaat inspecteur bij de Opium- en Zoutregie. | ||
In Personeelsbezetting Opium- en Zoutregie van 1938, nadat mijn vader in dienst trad, komt hij in deze lijst voor bij de personen van de Inspectie Java en Madoera als Adjunct Inspecteur. |
||
Over de personeelsbezetting in 1940 wordt het volgende vermeld: Hoofd van Dienst is A.J. Wamsteker, het Onderhoofd E.G. Seepers, de inspecteur-afdelingshoofd P.G.G.J. Lubbers, de inspecteurs 1e klasse H. van Luck, C.W. Boon en A.W. Turk, de inspecteurs L.D. De Kroon (tijdelijk werkzaam bij de Koninklijke Marine) en Mr. C. Sanderse en de candidaat-inspecterende ambtenaren Mr. L. Kan, Dr. R.A. Hidajat en H. Bouman. |
||
Het bewerken van Opium en de Opium Regie |
||
Opium is het product dat gemaakt wordt uit het sap, dat na inkervingen uit de |
||
In deze fabriek wordt de opium gezuiverd in stoom kokers en direct hermetisch in vaste hoeveelheden verpakt in tinnen tubes of capsules van 0,5 tot 50 mata gewicht. Het wordt zodanig verpakt in de tubes, dat deze na opening niet voor de tweede maal kunnen worden gevuld. Daardoor is het uitgesloten, dat oude tubes voor smokkelopium kunnen worden gebezigd. De inhoud der tubes varieert van 0.2 tot 5 gram. |
||
Op de pot wordt vermeld hoeveel opium in de pot zit. | ||
De Opium- en Zoutregie (OZR) kwam tot stand door samenvoeging van de opiumregie en de zoutregie vanaf 1 januari 1934. De gecombineerde dienst kwam te ressorteren onder het departement van Financiën. In 1940 waren er op Java en Madoera 4 en in de Buitengewesten 11 opiumdepots aanwezig. Het aantal zoutdoorvoerpakhuizen bedroeg 32. |
||
Inspectie Reizen OZR |
||
Omdat het eerste werkgebied van mijn vader Java en Madoera is, verhuist het gezin van Batavia naar Soerabaja, Carpentierstraat 78 ( tegenwoordig Jalan Trunojoyo). |
||
1. Uit de briefwisseling tussen mijn beide ouders kan enigszins worden gereconstrueerd welke reizen op welk tijdstip Louis Kan maakte op zijn inspectierondes door Java, Madoera en de buitengewesten. Door de data van de brieven en de plaats van verzenden te combineren komen we op de reisroutes van 1937 tot 1942. |
||
2. In de nalatenschap van Louis Kan vonden we diverse mapjes met foto’s die hij op deze reizen heeft gemaakt. Op sommige foto’s staat een plaatsnaam, waardoor we die kunnen proberen te verbinden aan de reisreconstructies uit de briefwisseling. Het handschrift is niet altijd goed te ontcijferen, daarom kunnen er spelfouten in de plaatsnamen voorkomen. Ook kan de naam van de plaats tegenwoordig anders zijn. Zo zijn er tot nu toe zes mapjes foto’s, waarvan de laatste een samenvoeging van tenminste 2 reizen is, gezien de namen die op de foto’s voorkomen of uit de potloodaantekening die sporadisch op een achterkant van een foto staat. Die laatste serie foto’s is echter moeilijk te splitsen, want we weten niet welke foto’s bij elkaar horen.: Fotoserie a = Sumatra met 25 foto’s Fotoserie b= Soerabaja, Madoera met 24 foto’s Fotoserie c= onbekend met 11 foto’s Fotoserie d= onbekend met 7 foto’s Fotoserie e= Sumatra met 19 foto’s Fotoserie f= Borneo en Madoera met 39 foto’s Totaal dus 125 foto’s. |
||
3. Verhalen van mijn vader en de vrienden uit bijvoorbeeld Bagansiapiapi en Padang die hij heeft gemaakt tijdens de inspectierezen. Ze kwamen ons bezoeken met Nieuwjaar in de jaren 1960-1970 en namen lekkers voor de kinderen mee.
Deze reisroutes kunnen grofweg worden verdeeld in tweeën: |
||
Standplaats Soerabaja |
||
Oost Noord Sumatra (Fotoserie a) |
||
11-8-1937 naar Tandjoeng Balai, Karimoen en Riouw eilanden
|
||
6-9-1937 tot 20-9-1937 aan boord van ms Meijer naar Tandjoeng Pinang, Bengkalis Riouw, Tandjong Balei, Selat Pandjang, , Karimoens eiland en Biliton, |
||
Deze inspectiereis in het zelfde gebied ten oosten van Sumatra in de straat van Malaka. Er wordt echter een groter gebied bezocht met Tandjoeng Pinang op het eiland Bintan en eiland Benkalis in de Riau eilandengroep in het noorden en Biliton (Belitung) in het zuiden. |
Bagan (Bagansiapiapi) |
||
Bagansiapiapi ligt in de Indonesische provincie Riau, op de noordoostkust van het eiland Sumatra. aan de straat Malakka, nabij de delta van de rivier de Rokan. Bagansiapi is gesticht door Hokkian Chinezen in 1820. Alle éérste stichters waren van één familie Hung (Hokkian) of Hong uit de buurt van Xiamen Fujian. Elk jaar word dit feit herdacht met een festival “Boten verbranden” (Bakar Tongkang; 仪式 燃料 的 驳船; Go Gek Cap Lak )als teken dat deze groep zich daar vestigde. Inkomsten vooral van de vis. Volgens Wikipedia de 2e vis stad in de wereld na Bergen in Noorwegen in 1930. Daarom hadden ze zo veel zout nodig om de vis te conserveren. |
||
Bagansiapiapi Oeloe (Begin van de Rokan rivier) |
||
Bagansiapiapi |
||
Bagansiapiapi zoutpakhuizen Tjin Tong en Gouvernement |
||
Hongs bali pl. Ver. Lab. Bilik |
||
Bagansiapiapi Songei Garam (de vissershaven van Bagan) |
||
MS Louise |
||
Sinababai (Sinaboi) |
||
Sinaboi is een vissersdorp op een eiland 30 km ten noordoosten van Bagansiapiapi De meerderheid van de dorpelingen zijn Hokkian Chinezen genoemd Cia Cui Kang. |
||
Sinababai Pakhuis Tjin Tong |
||
Gouvernements zoutplaats |
||
Sei Brombang |
Sei Brombang |
Leidung (Ledung) |
Leidung pakhuis Tjin Tong |
Opiumverkoopplaats Leidong (Ledung) |
Opiumwerkplaats Lab. Bilik |
Bindjei (Bindjai) |
Opiumverkoopplaats Bindjei |
Zoutwerkplaats Bindjei |
Oost Java |
13en 14-10-1937 via Perwokerto (west Java) naar Soerabaja en Madoera |
Madura (Foto serie b) |
Bootreis van Soerabaja naar het eiland Madura |
Aankomst op Madura |
De zout droogvelden op Madura |
Zout pakhuizen |
Zout pakhuis |
Vertrek terug naar Soerabaja |
Aankomst terug in de haven van Soerabaja, opgewacht door mijn moeder. |
21-4 tot 19-5-1938 naar Djember, Madioen, Pasoeroean, per taxi naar Rambipoedja, Djatisilo, Sarangan, Nongkodjadjan |
Fotoserie f |
Centraal Pasar Madioen |
Pasar Nagetan |
Pasar Plassan |
Pasoeroean |
Verkooppunt Pasoeroean |
Zoutblokken |
29-6- tot 1-7-1938 Pasoeroean, Djember |
Tussendoor nog naar Madoera met de MS West Borneo |
Kaliangat |
Naar het Binnenland van Madoera |
Standplaats Batavia |
West Borneo |
13-2 tot 19-2-1940 Medan, ss Both KPM Singapore, Bagan, Selat Pandjang, Bengkalis, Medan en ms Hermina Tandjong Kedaboe, Sinaboi, Bagor Sumatra |
Foto serie c |
Zoutpakhuizen bij Bagansiapiapi, Selat Pandjang en Benkalis |
Havens van Benkalis, Bagansiapiapi |
Medan |
Foto serie d |
Vissersboten bij Bagansiapiapi |
Vispieren |
Afgedekte visvangplaatsen |
Drogen van zoute vis |
Foto serie e |
Doorvoerhuis Belawan |
Kantoor OZR te Medan |
Leidoeng |
Sinabai (Sinaboi) |
Zoutverkoop |
25-2-1940 Medan, Lotoean Bilik, Koetaradja Sumatra |
Pasanggrahan (hotel) |
Op weg naar het Toba Meer |
Ter water laten van MS Pajudan |
Karbouwengat tussen Boekittingi en Padang |
Slotopmerkingen
|
Literatuur: |
|