Inleiding |
||
De meeste hier beschreven graven zijn reeds geruimd in 1962. De graven van onze voorouders gelegen in de buurt van Djakarta moesten in dat jaar op stel en sprong worden ontruimd omdat de Djakarta Bypass over deze graven was geprojecteerd (zie verhaal “Het Massagraf” op deze site). Toen zijn ook de andere vooroudergraven geruimd. Door deze opgravingen wilde mijn oma dat ook de graven van haar man Tan Tjoen Lee en haar zoon Tan Tek Liang (Ferrie) en haar schoonouders Tan Goan Piauw en Thung Leng Nio in Bogor werden opgegraven ondanks dat er geen direct gevaar voor deze graven was. Ook hoorde ik onlangs dat het graf van de vader van oma Lie Tien Nio namelijk Lie Tjoe Hong, zonder waarschuwing vooraf, geruimd is en dat daar nu een torenflat staat. Het uiteindelijke massagraf kwam pas na het overlijden van mijn oma Han Tek Nio in 1969 als zodanig gereed. Voor die tijd werd de verzameling zakjes met as in een kist op het voorouderaltaar bewaard. |
||
![]() |
Alleen de graven van mijn grootouders aan vaderskant van Hok Hoei Kan en Lie Tien Nio en van hun zoon Dary Kan bestaan nog. Dit laatste is tevens uiteindelijk het massagraf voor de opgegraven voorouders geworden. |
|
![]() |
De opbouw van het graf van mijn grootouders Kan wijkt af van een traditioneel Chinees graf en volgens overleveringen zou de ontwerper Liem Bwan Tjie het graf van Kong Fu Tse als voorbeeld hebben genomen. | |
Om mijn grootmoeder Lie Tien Nio naast haar man te kunnen begraven moest ze eerst worden opgegraven van haar landgoed Tjitjoeroeg. Ze was tijdens Japanse bezetting overleden en toen op haar landgoed begraven. Na de Japanse bezetting was het landhuis tijdens de Bersiap periode geplunderd en verwoest. Daarna was dit landgoed geconfisqueerd door de Indonesische staat. Daarom waren er extra vergunningen nodig voor het opgraven van het lijk en het vervoer hiervan van Tjitjoeroeg naar Djati Petamburan bij Djakarta. |
||
![]() |
||
Bij het laatste bezoek van mijn broer en zus in 2001 bleek dat het graf van mijn grootouders Kan met graffiti was beklad en geheel onverzorgd overwoekerd was. Nu mijn oudste zus en broer in Indonesië overleden zijn, is er geen reden meer voor ons om Indonesië te bezoeken. Daarom zal het zeker moeilijk zijn verdere vernielingen en vandalisme van de graven te voorkomen. |
![]() |
![]() |
|
Dary Kan was naar Nederland gestuurd in 1946 in een poging hem te redden toen hij doodziek uit het Jappenkamp kwam. Helaas overleed hij kort daarna in Nederland. Toen Hok Hoei Kan overleed op 1 maart 1951 werd het graf van Dary Kan tegelijk met dat van zijn ouders gegraven. Van het uitladen van de kist bij Tandjung Priok op 7 juli 1954 zijn de volgende foto’s bewaard gebleven |
||
![]() |
||
![]() |
||
![]() |
||
Omdat de kist vanuit het buitenland kwam, eisten de Indonesische autoriteiten verschillende inspecties. Daarom moet het graf telkens weer worden geopend en was dit graf daarom slechts afgedekt met tegels voorzien van handvaten. |
![]() |
![]() |
|
Grafschrift (vertaald uit Indonesisch): |
De bong pai van Kan Keng Tiong |
||
Hier afgebeeld met kleur filters voor een beter contrast | ||
![]() |
![]() |
|
(Vertaling Koos Kuiper) (Vertaling William Tai) Tombstone erected by filial and obedient sons Zeng Xu (Tjeng Sie) and Zeng Chun (Tjeng Soen) and daughter Shui Zhang (Tjoei Tjiang) [some characters illegible] Het vreemde is dat er op deze bong pai alleen zijn éérste en derde vrouw vermeld staan. |
||
De Bong pai van Kan Eng Nio |
||
![]() |
(Vertaling Koos Kuiper) |
|
Ceremonie in het huis van de overledene |
||
Voor de overleden persoon wordt een altaar opgezet met een wierookvat en een voorlopig zieletablet (Sin Tji). In dit wierookvat wordt de éérste as opgevangen van de wierookstokjes die tijdens de overlijdensceremonie van de overledene worden gebrand. Dit altaar kan naast het reguliere altaar staan zoals in foto hieronder. |
||
![]() |
||
Het kan ook een speciaal voor deze gelegenheid opgezet altaar zijn zoals in de foto’s hieronder. |
||
![]() |
||
![]() |
||
![]() |
![]() |
|
De Kist |
||
Volgens de Chinese traditie is een goede kist belangrijk voor een fatsoenlijke begrafenis daarom volgt hier een korte uitleg over traditionele Chinese doodskisten. |
||
![]() |
De traditioneel Chinese doodskist wordt opgebouwd uit in de lengte richting gezaagde halve boomstammen /1/. Er was afhankelijk van gebruikte houtsoorten en hout- dikte een verscheidenheid in kwaliteit. Bij de beste kwaliteit werden gehele halve boomstammen gebruikt. Als voorbeeld hier afgebeeld de kist voor overgrootmoeder Thung Leng Nio de vrouw van Tan Goan Piauw Kapitein der Chinezen te Buitenzorg. |
|
![]() |
Het deksel van de kist wordt bevestigd met behulp van 4 dubbele zwaluwstaart pen - gat verbindingen. |
|
![]() |
||
![]() |
Soms worden zilveren bloemen gebruikt zoals te zien bij de kist van Tan Tjit Nio de vrouw van Han Khing Bie. |
|||
Bij ons bezoek aan Macau in 1990 vonden we een werkplaats waar men nog traditionele Chinese doodskisten maakte. Dus waarschijnlijk kun je nog steeds zo een traditionele kist kopen. |
||||
![]() |
Op de foto is te zien hoe de halve boomstammen van binnen worden uitgehold. |
|||
Het vervoer van de kist naar het graf |
||||
Het vervoer van de kist naar het graf kan op verschillende manieren afhankelijk van de afstand van woning naar begraafplaats. Een simpele draagconstructie |
||||
![]() |
Een kist met draag constructie |
|||
Draagconstructie met opbouw voor de begrafenis van Tan Tjit Nio in 1918. |
![]() |
|||
![]() |
Hier wordt de kist vervoerd met een rijtuig met paarden. |
|||
![]() |
Bij de begrafenis van Tan Tjoen Lee in 1934 werd een lijkauto gebruikt. |
|||
Banieren en mee-giften tijdens de begrafenisprocessie |
||||
![]() |
Op de foto links is tegen de kist het Hoan vaandel zichtbaar. De Hoan is een stok met een hoepel waaraan 3 brede en 7 dunne korte strips naar beneden hangen. De 3 brede strips vertegenwoordigen de 3 delen van de ziel gemaakt door de Yang, terwijl de 7 korte gemaakt zijn door de Yin. Na de dood en tijdens de begrafenis zal de geest van de gestorvene in deze Hoan huizen. Deze Hoan wordt in de begrafenisstoet gedragen en brengt de geest van het huis naar het graf. | |||
Het Hoan vaandel in de begrafenisstoet van Thung Leng Nio | ||||
![]() |
Alle poppen en vaandels die meegevoerd werden tijdens de begrafenis van Thung Leng Nio de vrouw van de Kapitein der Chinezen Tan Goan Piauw. |
|||
![]() |
||||
Huisjes of paviljoens voor het hiernamaals. |
||||
![]() |
||||
![]() |
||||
![]() |
||||
![]() |
Volgens de Groot /1/ zou dit een draagbaar paviljoen zijn waarin de aanstellingspapieren van de Keizer of het gouvernement werden meegedragen in de begrafenisstoet. De laatste Chinese Officier in de familie was Han Oen Lee. Omdat het huis op de achtergrond met enige zekerheid Parapatan Oost no. 25 voor de verbouwing is, kan de toepassing van dit draagbare paviljoen niet meer worden achterhaald. Er zou nog een mogelijke toepassing kunnen zijn bij de begrafenis van Kan Eng Nio die getrouwd zou zijn met mandarijn Hu (Ouw). Dan zouden de keizerlijke aanstellingspapieren van haar als weduwe van een mandarijn in dit paviljoen worden gedragen in haar begrafenisstoet. |
|||
Rouwkleding |
||||
![]() |
![]() |
|||
Rouwkleding bij een Chinese begrafenis is wit. Hierboven de rouwenden bij de begrafenis van Tjoa Kiem Goan de man van de oudste zus van mijn grootvader Tan Tjoen Lee. Op beide foto’s is het Hoan vaandel zichtbaar. |
||||
Graven |
||||
Chinese graven in Fukien (China) en Indonesië hebben in algemeen twee essentiële delen namelijk de grafheuvel ”bong tui” en een verticaal opgestelde grafsteen de “bong pai” [1]. |
||||
![]() |
De diepte van het graf wordt bepaald door de Feng Shui priester. Ook de richting van graf wordt met een Feng Shui kompas berekend. In Indonesië wordt het graf-gat boven en rond de kist opgevuld met beton of een mengsel van melasse en kalksteen, grind en matten van stro. |
|||
De melasse bij het graf van voorouder Kan Keng Tiong was na honderd jaar nog steeds heel taai en daardoor was het dus moeilijk om door deze melasse laag heen te komen. Door de manier van gieten is de dikste laag aan de bovenkant, en het dunste daar waar de ruimte tussen het grafgat en de kist het kleinst is, meestal aan het voeteneind. Tevens is de kist zodanig gebouwd, uit halve boomstammen, dat ook het hout aan bovenkant van het deksel, het dikst is. Dat kennelijk vaak op de plaats van het voeteneind de combinatie kistwand en melasse of betonlaag het dunst was, bleek bij de geplunderde graven die alle op deze plaatsen waren doorboord. |
||||
![]() |
De bong pai bestaat uit een verticaal geplaatste stenen paneel waarop de naam, geboorteplaats, echtgenoot en kinderen vermeld staat. De locatie van de bong pai is meestal aan het smalste gedeelte van de kist, het voeteneind. |
|||
Voor de bong pai is een altaartafel waarop het geofferde eten wordt geplaatst tijdens Ching Ming. |
||||
![]() |
Op de foto hiernaast het opgraven van het graf van Tan Goan Piauw en Thung Leng Nio. De wierookstokjes branden om de geesten te waarschuwen dat de lijken worden opgegraven. De belangstelling van vooral kinderen was erg groot
|
|||
Kan Keng Tiong |
||||
Het oudste graf is van onze stamvader Kan Keng Tiong de eerste Kan die direct van China naar Indonesië kwam en daar een familie stichtte. Van Kan Keng Tiong zijn helaas geen foto’s van zijn begrafenis of graf bewaard gebleven. Wel weten we de exacte overlijdensdatum omdat er een krantenbericht bewaard is gebleven. Dus 11 mei 1871. |
||||
![]() |
![]() |
|||
Ook is er in het Kong Koan (Chinese Raad) archief van Batavia een blad gevonden over de aankoop van een graf voor Kan Keng Tiong. | ||||
![]() |
Kong Koan acte no: 61113 – 1871.5.12 Kopen van een graf voor Kan Keng Tjong 2e kolom van rechts: datum 12 mei 1871. adres Tongkanan. 3e kolom van rechts: Kan Keng Tjong 75 jaar oud, geregeld door 3 gevolmachtigden Lie Tjiang Bouw, Ouw Kong Goan en Khouw Tjeng Kie (luitenant titulair vanaf 1858, pachter van vis 1855-1856. Ouw of Auw Kong Goan is zijn schoonzoon, echtgenote van Kan Eng Nio / Mah De (huwelijk 24-12-1864 ). Khouw Tjeng Kie kan broer zijn van zijn schoondochter Khouw Tjoei Nio, dochter van Khouw Tjeng Tjoan, echtgenote van Kan Tjeng Soen die trouwden 2-10-1873. |
|||
Lie Tjiang Bouw kan een zoon zijn van schoonzoon Lie Tjoe Hong, met Kan Pan Nio maar die trouwden pas 21-5-1883 in Batavia. | ||||
Uit het graf kwamen de volgende voorwerpen: |
||||
![]() |
-Kralen van een Mandarijnketting, grote en kleine kralen van groen jade en kralen van amber. -Een gesp van wit jade. -Een plak van wit jade met het Chinese karakter voor dubbel geluk. -Een knoopje van bergkristal met gouden zetting -Een gouden ringetje. |
|||
-2 parels die waarschijnlijk volgens traditie meegegeven waren in de mond. -Een zilveren één gulden munt. Deze munt wordt volgens de Groot /1/ meegegeven in de rechterhand om de wachters van de verschillende hemelen om te kopen. Deze munt kwam pas na de crematie van de botten te voorschijn, daarom was die gedeeltelijk gesmolten. Ik heb het graf van Kan Keng Tiong slechts ca. 3 keer gezien. De laatste keer was dit bij het gedwongen opgraven van zijn graf in 1962. Jammer genoeg was op het ogenblik dat we arriveerden bij het graf voor de opgraving, de pilaar voor het graf met bovenop een leeuwtje reeds verdwenen. |
||||
Jo Heng Nio |
||||
De 3e en laatste echtgenoot van Kan Keng Tiong namelijk Jo Heng Nio overleed op 5-11-1900 en is begraven op 2 12-1900 zoals blijkt uit de volgende kranten knipsels. |
||||
![]() |
![]() |
|||
![]() |
![]() |
|||
Van de begrafenis van Jo Heng Nio is een foto van het altaar tijdens haar begrafenis bewaard gebleven. |
||||
![]() |
||||
Uit haar geplunderd graf kon nog een bedak (witte poeder) potje worden gered. |
||||
![]() |
||||
Tan Tjit Nio |
||||
Van de kist en de begrafenis van Tan Tjit Nio de vrouw van Han Khing Bie zijn de volgende foto’s bewaard gebleven. |
||||
![]() |
![]() |
|||
![]() |
||||
De kist met kransen in de tuin van de villa Parapatan Oost no 25 voor de verbouwing |
||||
![]() |
||||
![]() |
||||
De kist met dragers in de voortuin van de villa Parapatan oost no 25 voor de verbouwing | ||||
![]() |
||||
De kist voor het verzamelgraf van Han Khing Bie en Tan Tjit Nio. |
||||
De kist en begrafenis van Thung Leng Nio 1928 |
||||
Van de begrafenis van Thung Leng Nio de vrouw van Tan Goan Piauw Kapitein der Chinezen in Buitenzorg is een film fragment in de Kwee movies. Deze films zijn te zien bij Beeld en Geluid - zoekwoord: Kwee Zwan Liang of Kwee compilaties. De filmpjes o.a. met de begrafenis kun je op aanvraag daar bekijken. Met veel praal wordt ze ten grave gedragen. En er is een serie foto’s waarin te zien is hoe haar kist werd opgetuigd. |
||||
![]() |
||||
Eerst een geborduurd kleed met de 8 immortals en het Hoan vaandel is rechts zichtbaar is. |
||||
![]() |
||||

Dan een net om de bloemkransen aan te bevestigen |
||||
![]() |
||||
Het uiteindelijke resultaat |
||||
![]() |
||||
References: |
||||
Laatste update augustus 2018, Berkel |
||||